رشته توسعه نرمافزارهای موبایل، یکی از مهارتهای کلیدی دنیای دیجیتال است که نقش مهمی در طراحی و ساخت اپلیکیشنهای هوشمند ایفا میکند. این مهارت با تمرکز بر تحلیل نیازها، طراحی راهحلهای فنی و توسعه رابطهای کاربری، بستری برای پاسخ به نیازهای روزمره کاربران فراهم میسازد.
شرکتکننده در این رشته توانایی خود را در خلق اپلیکیشنهایی کاربردی، پایدار و کاربرپسند نشان میدهد. خلاقیت، حل مسئله، درک تجربه کاربری و دقت در پیادهسازی از ویژگیهای مهم در این رقابت هستند.
این رشته ترکیبی از فناوری و طراحی است که در مسیر ساخت آیندهای هوشمند و متصل، نقشی کلیدی دارد.
در این رشته
رقابتکننده باید توانایی تحلیل دقیق سناریوی پروژه را داشته باشد و بخشهای مختلف آن را بهدرستی شناسایی و اجرا کند. وظایف اصلی شامل پیادهسازی کدنویسی منطق برنامه و رابط کاربری و همچنین طراحی رابط کاربری (UI Design) با استفاده از ابزارهایی مانند Adobe XD است.
تسلط بر استفاده از سرویسهای موبایل مانند سنسورها، API، دوربین و دیتابیس محلی برای مدیریت دادهها، از موارد ضروری اجرای پروژه بهشمار میرود. همچنین، در پایان رقابت شرکتکننده باید تستهای رابط کاربری (UI Test) را برای بخشهای مشخصشده بنویسد تا عملکرد صحیح اپلیکیشن تضمین شود.
این رشته نیازمند دقت، سرعت و تسلط کامل بر ابزارهای توسعه موبایل و مفاهیم فنی مرتبط است.
ساختار ماژولها
این جدول بر اساس آخرین مسابقه (لیون ۲۰۲۴) تهیه شده است. در مسابقات شانگهای ۲۰۲۶ ماژولها تغییری نخواهند کرد، اما ممکن است ترتیب آنها متفاوت باشد.
روز
ماژول
مدت زمان (دقیقه)
1
ماژول ۱: Mobile Functionality
۱۵۰
1
ماژول ۲: Tablet Functionality
۱۵۰
2
ماژول ۳: Mobile Design
۱۵۰
2
ماژول ۴: Tablet Design
۱۵۰
3
ماژول ۵: Mobile Implementation (تبدیل دیزاین به کد)
۱۵۰
3
ماژول ۶: Tablet Implementation (تبدیل دیزاین به کد)
۱۵۰
4
ماژول ۷: تست نویسی
۱۸۰
وضعیت جهانی
رشته توسعه نرمافزارهای موبایل یکی از رشتههای نوظهور در مسابقات جهانی است که ایران تاکنون توانسته در سه دوره پیاپی موفق به کسب سه مدالیون ارزشمند شود. این موفقیتها نشاندهنده توانمندی و رشد چشمگیر توسعهدهندگان موبایل کشور در عرصه بینالمللی است.
نحوهی برگزاری
مسابقه مهارت در رشته توسعه نرمافزارهای موبایل در سطوح شهرستانی، استانی، کشوری، اردوهای انتخابی و جهانی برگزار میشود. شرکت در هر مرحله مستلزم قبولی در مرحله قبل است. در متن زیر به ساختار مسابقه جهانی پرداختهایم. مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری ساختاری مشابه مسابقات جهانی دارند، هرچند که ممکن است بنا بر صلاحدید، تغییراتی در آنها ایجاد شود.
مسابقه جهانی در رشته توسعه نرمافزارهای موبایل شامل ۷ آزمون است و طی ۴ روز برگزار میشود.
نکاتی در مورد آزمونها
پیش از شروع هر ماژول، آن ماژول توسط مدیر رشته برای تمامی رقابتکنندگان توضیح داده میشود.
شما میتوانید فقط ۱۵ دقیقه قبل از آغاز هر ماژول با کارشناس خود صحبت کنید.
در زمان ارائه ماژول، صحبت با کارشناس و همچنین در طول آزمون، دسترسی به اینترنت مجاز نیست.
رقابت کنندگان میتوانند موس، کیبورد و هدفون شخصی خود را در صورتی که آنها سیمی و بدون عملگر های خاص باشد و مورد تائید تیم کارشناسی قبل از شروع مسابقه باشد همراه داشته باشند.
رقابت کنندگان میتوانند تا ۲۰ مگابایت موسیقی همراه خود داشته و به کارشناسان مسابقه تحویل دهند، پس از برسی در صورت تایید موسیقی ها آنها بر روی سرور GIT رقابت کننده آپلود میشود.
فرایند نمرهدهی شامل اجرای برنامههای تولیدشده، تست آنها و بررسی فایلها و مستندات ارائهشده است. هر یک از این موارد طبق صورت سوال، نمره مشخصی در فرم داوری دارند.
نکتهی بسیار مهم: یکی از مشخصههای همیشگی سوالات و پروژههای این رشته، حجم زیاد و پرجزئیات بودن آنهاست. تشخیص درست موارد نمرهآور و مدیریت درست زمان و انرژی، یکی از مهمترین عاملهای موفقیت توی آزمونهاست.
پرسشهای پرتکرار
آیا در زمان مسابقه اینترنت در دسترس است؟
در طول هر ماژول، دسترسی به اینترنت تنها یک بار و حداکثر به مدت ۱۰ دقیقه از طریق جایگاههای اینترنت مجاز است.
آیا یادداشت برداری و یا همراه داشتن یادداشت هنگام مراجهه به جایگاه اینترنت مجاز است؟
همراه داشتن یادداشت هنگام مراجعه به جایگاه اینترنت ممنوع بوده ولی یادداشت برداری هنگام استفاده از جایگاه اینترنت مجاز است.
آیا در زمان استراحت استفاده از اینترنت و لپتاپ مجاز است؟