توسعه نرم‌افزارهای موبایل

مشاهده سایر رشته‌ها

برنامه‌نویسی موبایل یکی از پرکاربردترین و سریع‌الرشدترین شاخه‌های فناوری در جهان امروز است. با گسترش روزافزون گوشی‌های هوشمند، نیاز به اپلیکیشن‌های کارآمد، ایمن و با رابط کاربری مناسب بیش از پیش احساس می‌شود. این رشته نقش کلیدی در ایجاد تجربه کاربری مناسب و ارائه خدمات دیجیتال در دسترس دارد.

پلتفرمتکنولوژی‌ها
AndroidSwift
Objective-C
iOSObjective C
Swift
Cross-Platform

حوزه‌های کاری

از جمله مهارت‌های کلیدی در این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی رابط کاربری های پیچیده (UI): انتظار می‌رود که رقابت کنندگان بتوانند دیزاین های پیچیده را مطابق با دیزاین خواسته شده از آنها پیاده سازی کنند.
  • انیمیشن ها: در طراحی دیزاین همواره پیاده سازی انیمیشن ها یکی از نکات کلیدی ماجراست که هم رابط کاربری را جذاب میکند و هم از نظر پیاده سازی ممکن است رقابت کنندگان را با چالش های فنی مختلفی روبرو کنند.
  • اتصال به سرویس‌های خارجی: کار با API ها، پایگاه‌ داده محلی (Sqlite-Room) و احراز هویت کاربران از جمله مواردی است که رقابت کنندگان باید در مسابقات مطابق آنچه خواسته شده پیاده سازی کنند.
  • استفاده از API های اندروید: کار با دوربین، میکروفون، گرفتن مجوز ها، انتخاب فایل و … از جمله مواردی است که انتظار می‌رود رقابت کنندگان تسلط داشته باشند.
  • پرفورمنس: از دیگر مواردی که رقابت کنندگان باید به آن اهمیت دهند سرعت و پرفورمنس برنامه و همچنین Multi-Threading اصولی است.
  • تست: در ماژول آخر رقابت کنندگان باید برای سناریو های مختلف تست بنویسند که این تست شامل یونیت تست و UI Test می‌شود.
  • همچنین رقابت کنندگان باید با دستورات اولیه Git آشنایی داشته باشند و تحویل پروژه آنها در بستر گیت خواهد بود.

این رشته با تمرکز بر کاربرد عملی، فرصت رقابت در سطح ملی و بین‌المللی را برای علاقه‌مندان توسعه اپلیکیشن‌های موبایل فراهم می‌کند.

پیدایش و وضعیت نمایندگان در مسابقات جهانی

رشته برنامه‌نویسی موبایل با کد رشته 08 یک رشته نسبتا جدید و نوپا است که به صورت آزمایشی اولین بار در سال 2019 و به صورت رسمی از سال 2022 وارد دنیای WorldSkills شده است.

پیش‌نیازها و نکات اولیه قبل از شروع

برای ورود به این حوزه، نیاز به دانش فنی پایه در برنامه‌نویسی و مفاهیم طراحی نرم‌افزار دارید. همچنین شناخت اکوسیستم موبایل، آشنایی با ابزارهای توسعه و تجربه کار با شبیه‌سازها یا دستگاه‌های واقعی ضروری است.

مهارت‌های پیشنهادی پیش از ورود به حوزه برنامه‌نویسی موبایل

  • تسلط به یک زبان برنامه‌نویسی موبایل (Kotlin، Swift، یا Dart)
  • کار با پایگاه‌داده‌ها (SQLite، Room)
  • توانایی کار با API ها، JSON و REST
  • آشنایی با ابزارهای توسعه مانند Android Studio یا Xcode
  • تجربه استفاده از Git
  • درک اصول طراحی UI/UX و تسلط بر ابزارهای مربوطه (مانند Figma یا Adobe XD)

اگر در برخی از این زمینه‌ها تجربه کافی ندارید، نگران نباشید. با تمرین منظم و ساخت پروژه‌های کوچک می‌توانید به سرعت مهارت‌های خود را تقویت کنید.

تعداد و انواع ماژول‌ها

  • مسابقه شامل ۵ ماژول در طی ۳ روز است.
  • هر ماژول می‌تواند شامل طراحی، پیاده‌سازی، تست یا دیزاین کردن یک اپلیکیشن باشد.

قوانین و محدودیت‌های مسابقه

  • استفاده از اینترنت غیر مجاز است، تنها مدت زمان محدود با قوانین از قبل مشخص شده میتوانید به سایت های رسمی دسترسی داشته باشید.
  • پیش از شروع هر روز مسابقه، تنها ۱۵ دقیقه زمان برای مشورت با کارشناس و یا پرسش سوالات خود راجب نیازمندی های خواسته شده دارید.
  • استفاده از ابزارها و منابعی که از قبل مشخص نشده باشند، ممنوع است.
  • استفاده از لپ‌تاپ و گوشی و هر وسیله الکتریکی شخصی فقط در زمان مسابقه ممنوع است.

پرسش‌های پرتکرار

آیا در زمان مسابقه اینترنت در دسترس است؟

روی سیستم های مسابقه خیر اما یک سیستم جداگانه برای دسترسی به تنها وب سایت های داکیومنت رسمی اندروید در نظر گرفته شده است. در نظر داشته باشید که امکان انتقال محتوا را به سیستم خود ندارید و تنها تایم محدودی را نیز میتوانید از این سیستم ها استفاده کنید.

آیا استفاده از کتابخانه های شخصی مجاز است؟

خیر، فقط کتابخانه های پیشفرض اندروید و گوگل و به طور خاص بعضی کتابخانه های معروف مثل okhttp قابل استفاده هستند.

آیا این رشته به صورت تیمی برگزار می‌شود؟

خیر، رقابت به صورت انفرادی برگزار می‌شود.

وضعیت محتوا: در حال بروزرسانی...

نمایندگان ایران

گالری تصاویر